pátek 23. ledna 2015

Pár řádků o škole, aneb Studium na Savonia University

Už je tomu druhý týden, co chodím ve Finsku do školy, a tak nastal čas na krátký článek o tom, jak to v takové finské škole vypadá.
Mojí dočasnou univerzitou se stala Savonia University of Applied Sciences v Kuopiu. Přestože v Čechách studuji normálně Management cestovního ruchu, tady jsem byla zařazena do skupiny "Business and administration".
Mou povinností je, přivézt si domů nejméně 18 kreditů, jinak bych musela vracet část stipendia. Nasbírat 18 kreditů však není žádná extra dřina - jsou tu lidé, jejichž školy mají mnohem tvrdší požadavky. Ke studiu jsem si mohla vybrat zhruba z dvaceti ekonomických, manažerských nebo jazykových předmětů, které jsou vyučovány v angličtině.

Kromě toho, že semestr ve Finsku začíná velmi brzy (tady to bylo 7.1), je tu ještě jedna zvláštnost - semestr je rozdělen ještě na dvě části. V praxi to znamená, že do konce února studuji určité předměty, pak následuje týdenní zkouškové období, po něm týdenní prázdniny a od půlky března do půlky května bude probíhat druhá část semestru, ve které se budou vyučovat zase úplně jiné předměty.
Škola vyžaduje mnohem víc práce než na Taiwanu, (No, asi každá škola by vyžadovala více práce než na Taiwanu:)) a myslím, že se zde něco naučím, na druhou stranu však nemůžu říct, že bych si vybrala nějak extra těžké předměty a že bych se tu předřela. :)
Vybrala jsem si tedy:
International marketing
Marketing mě všeobecně celkem baví a zajímá (i když ho mám trošku zhnusený zkouškou z INMCR, ze které jsem v prosinci bohužel dostala trojku) a tak jsem si zapsala tento předmět. Učí ho poměrně sympatický profesor, který vypadá, že má za sebou nějakou tu praxi v oboru a tak ví, o čem mluví.
Učitel tohoto předmětu však má nejspíše hodně rád energetické nápoje, protože si jinak neumím vysvětlit, že na ně vztahuje veškerou probíranou látku a neustále o nich mluví. Během února budeme vypracovávat skupinový projekt, který musí být zaměřen - jak jinak - na trh energy drinků v námi vybrané zemi. Nejprve jsem z toho moc nadšená nebyla, protože energiťáky fakt nesnáším a považuji je za největší hnus, ale pak jsem se od toho odprostila a začalo mě to docela bavit :)

Intercultural communication
Tento předmět jsem si zapsala na doporučení lidí, kteří byli na Erasmu na této univerzitě v minulých letech. Probíráme zde různé kulturní rozdíly, zvyky a zvláštnosti jednotlivých národů a tak. Je to docela zajímavé, asi zatím nejlepší předmět tady.

English in international business
Angličtina zaměřená na slovní zásobu ze světa mezinárodního obchodu. Rozhodně užitečný předmět - už teď vidím, že jsem se za ty dva týdny pár nových slovíček naučila. Učitelka - přestože je moc milá - je občas lehce uspávací, ale jinak dobrý :)

Tyhle tři předměty navštěvuji nyní, do konce února. Nutno však podotknout, že výuka je zde o něco intenzivnější než u nás - na každý předmět se chodí 2x týdně na 90 minut, tzn. na 4 vyučovací hodiny týdně. Na přednášky a cvičení se tady výuka vůbec nedělí - spíš je na každém studentovi, aby si látku naštudoval sám. Hodiny nejsou vůbec povinné, docházku nikdo nekontroluje. Ale samozřejmě na všechno poctivě chodím - co bych jinak celé dny dělala :)
Za 14 dní mi začíná Finština, což bude dvouměsíční kurz, na jehož konci bude zkouška. Nepředpokládám, že se za dva měsíce bůhvíco naučím, ale když už tady v tom Finsku jsem, tak proč do toho jazyka malinko neproniknout :)

Na přelomu února  a března budu mít takové dvoutýdenní "volníčko" - nejprve jedeme na týden do Laponska a potom za mnou na týden přijede mamka. Potom mi začne druhá půlka semestru, ve které budu mít tyto předměty:
Business communication - obchodní komunikace, psaní anglických dopisů a tak. Takovýto předmět potřebuji sice jako sůl, ovšem mnohem více by se mi hodil v němčině, neboť obchodní němčina bude moje jedna jediná zkouška, kterou budu skládat v Hradci po příjezdu domů.

Advanced professional English - další angličtina, to abych nezakrněla. Sice si jako "advanced professional" moc nepřipadám, ale snad to nějak zvládnu.

Russian business environment - volně přeloženo jako "Ruské obchodní prostředí". Na tenhle předmět se těším úplně nejvíc, a to z jednoho prostého důvodu - část se sice bude odehrávat normálně ve škole, ale ta druhá (lepší) část předmětu bude v Petrohradě, kam pojedeme v dubnu na několik dní na výlet! Podívat se do Ruska je můj velký sen, a tak se už teď nemůžu dočkat.

Tohle jsou tedy moje studované předměty. Po dvou odchozených týdnech musím říct, že mě ta škola (až na občasné chvíle) fakt baví. Je to takové praktičtější než u nás.
A když nic, tak se tam aspoň každý den dobře najím! Sice už mi začíná občas připadat, že jsou ta jídla někdy trošku na jedno brdo, ale pořád to nemění nic na tom, že ve finské menze vaří moc dobře a že má člověk za skvělou cenu talíř jídla + talíř salátu + pečivo k tomu. ¨
Dneska třeba vegetariánský falafel (podobný, jako jsme jedli na Naschmarktu ve Vídni!) s pita chlebem a s rejží. Ňam! :)

Takhle luxusně naše škola vypadá :) Prozradím však, že univerzita zaobírá jen asi tak 5% z celého tohoto kampusu. Zbytek tvoří kanceláře různých finských firem.
Zdrojhttp://toimitilat.technopolis.fi/system/images/W1siZiIsIjIwMTQvMDYvMDYvMTJfNTlfNTFfMzI4XzcwMjEwX01pY3Jva2F0dV8xX3Bhbm9yYWFtYV90ZWNobm9wb2xpc18uanBnIl1d/70210_Microkatu_1_panoraama_technopolis_.jpg

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý komentář Vám moc děkuji!