středa 18. března 2015

Mé narozeniny v Tallinnu

Za poslední dny jsem se docela hodně nacestovala - nejdřív Laponsko a pak Helsinky, takže už jsem (krom studijního výletu do Petrohradu, který bude za měsíc a krom cesty domů) žádný další výlet neplánovala. Jedno odpoledne jsem však šla vrátit kamarádce běžky, nějak jsme se zapovídaly a ona nadhodila, že jede ještě se dvěma dalšími kamarády na víkend do Tallinnu a jestli se k nim nechci přidat.
Už jsem sice opravdu nechtěla nikam jet, ale...Tallinn mi začal šrotovat v hlavě.
Každý, kdo tam byl, totiž říkal, jak je to město krásné. A oproti Finsku strašně levné. A navíc právě na tento víkend připadaly moje narozeniny. Takže jsem chvíli přemýšlela a nakonec se rozhodla, že pojedu.


Ačkoliv je Estonsko z Finska vzdálené pouze 80 kilometrů, cestovali jsme poměrně dlouho: nejdříve 6 hodin nočním autobusem do Helsinek (měla jsem štěstí, že jsem skoro celou cestu prospala), pak následovalo tři hodiny čekání nad ránem v Helsinkách, kde byla zima, všechny obchody a místa, kam se schovat byla zavřená, takže jsme bivakovali jak bezdomovci na nádraží. No a potom konečně tři hodiny na trajektu, který nás dovezl do Tallinnu.
První, co vás praští do očí při výstupu z trajektu v Estonsku, je ohromné množství obchodů s alkoholem hnedka v přístavu. Důvod je prostý: alkohol je tu asi tak čtyřikrát levnější než ve Finsku, takže ohromné množství Finů jezdí do Estonska jen na otočku, aby si zde nakoupili zásoby.

Ubytovaní jsme byli v hostelu Tabinoya, který vřele doporučuji: je levný, ale pěkný a nachází se v samotném historickém centru. Po příjezdu jsme se tedy ubytovali a poté vyrazili na procházku. První den v Tallinnu se nesl v duchu takového "random" courání po městě: prostě jsme se procházeli, kam nás nohy nesly. U toho se zastavovali, fotili a tak.



V hostelu jsme dostali mapu města, která byla perfektně udělaná: byly na ní přehledně vyznačené tipy na restaurace, bary, kavárny, muzea a další památky přímo od místních lidí, takže nám odpadla starost s hledáním dobrých podniků.
Na oběd jsme zašli do indické restaurace Elevant, kterou jsme si na mapce vyhlédli. Indickou kuchyni miluji a ani v Estonsku jsem nebyla zklamaná: sýrovo-špenátové curry s indickým chlebem a rýží. Jednoduše, mňam. :)
Později odpoledne, když na nás začala doléhat únava z dlouhé cesty, jsme se začali shánět po nějaké té dávce kofeinu. A zase jsme jukli do mapy a našli v ní vyhlášenou kavárnu Reval Café.
Většinou jsem konzerva konzervativní a vždy a všude si dávám cappucino, ale nyní mi utkvěl zrak na "Estonian coffee". Nevěděla jsem, co se pod tímto pojmem skrývá, ale chtěla jsem ochutnat něco typicky estonského, a tak jsem si to objednala. Páni, to byla dobrota!
Espresso, které bylo opravdu hodně střihnuté estonským likérem: ten obsahuje 40% alkoholu a chutná trochu jako rum se spoustou bylinek navíc a na vrchu kopec šlehačky. Nejsem velký fanoušek káv s alkoholem, ale tohle mi moc chutnalo. Navíc to byl výborný životabudič.
K večeru jsme si šli do hostelu odpočinout a poté se vydali na večeři: kousek od našeho ubytování byla vyhlášená palačinkárna Kompressor. Vevnitř to sice vypadalo jak v nějaké zaplivané české hospodě, ale palačinka s lososem a uzeným sýrem byla tak znamenitá, že jsem jim ten interiér odpustila. :)
S plným břichem jsme se s kamarádkou Iméne odvalily do postelí a padly za vlast asi v deset hodin. Nechápu, kde vzali kluci energii, pokračovat ještě do baru...


Na svůj narozeninový den jsem se probudila hodně brzo, asi v šest. Sluníčko už začínalo svítit a tak jsem ho započala ranním během - krásnou desítkou okolo Tallinnu. Ano, cestovala jsem jen s malým batohem, ale běžecké vybavení jsem do něj vměstnala.
Kdo mě zná, toho to nepřekvapí. :)
Po snídani jsme všichni společně vyrazili ven. Tentokrát jsme už byli vyspalí a rozkoukaní, takže naše plány byly jasnější:

- Nejprve jsme vyrazili do ruské čtvrti. Ano, v Estonsku je 30% populace Rusů, takže ruštinu slyšíte na každém kroku. Ocitli jsme se v ruské tržnici, jejíž atmosféra byla velkým zážitkem: dalo se zde koupit všemožné haraburdí, staré oblečení, vojenské uniformy, staré mince, foťáky...myslím, že kdyby člověk hrabal, našel by zde i nějakou tu zbraň. :) Konstatovali jsme, že jít sem v noci, by bylo asi hodně nebezpečné.

-Po návštěvě ruské tržnice jsme pokračovali do "Creative city", což byla stará továrna přestavěná na krásné, designové krámky s přírodní kosmetikou, bytovými doplňky, oblečením, kavárnami, restauracemi apod. Tam to bylo mnohem hezčí! :)

- Bohužel, v Creative city jsme se moc dlouho nezdrželi, protože jsme v pravé poledne museli být na hlavním náměstí, kde začínala prohlídka města. Tallinn má totiž úžasnou vychytávku: každý den, v pravé poledne, zde začíná prohlídka města, která je zadarmo. Organizují to místní studenti.
Prohlídka trvala dvě hodiny a šli jsme v podstatě ten samý okruh, jako den předtím, ale dozvěděli jsme se kupu informací. Byla to asi nejzajímavější prohlídka v mém životě: studentka v našem věku totiž moc dobře věděla, co je zajímavé a co lidi bude nudit, takže nás nezatěžovala žádnou dlouhou historií, ale spíš povídala o místních zajímavostech a kuriozitách.
Prostě paráda: pokud někdy pojedete do Tallinnu, tuhle prohlídku vřele doporučuji. A zvlášť, když je zadarmo.:)

- Jelikož jsem měla narozeniny, vyslovila jsem po prohlídce a po obědě jedno přání: návštěvu místní vyhlášené čokoládovny, na kterou jsme dostali tip od kamarádů, kteří byli v Tallinnu pár týdnů před námi. Jednalo se o krásnou, stylovou kavárničku, která produkovala své prvotřídní čokoládové dorty a pralinky: všechno echt kvalitní a domácí a strašně dobré. Opravdu, takhle dobré pralinky a dorty jsme dlouho neměla.
A to jsem velký ochutnavač kdekoli, kam cestuji. :)
Podnik sice není nejlevnější (za pralinku zaplatíte 1,5-3 eura), ale stojí to za to!!!

- Po kávičce jsme prošmejdili nějaké obchody - jak ty se suvenýry, tak s oblečením v místním obchodním centru. Také jsme nakoukli do lékárny na náměstí, která je údajně úplně nejstarší v Evropě a je v ní takové malé muzeum. Můžete tam vidět spoustu pomůcek a ingrediencí, které se ve starověké farmacii používaly...Třeba sušený jelení penis nebo fermentovaného ježečka :))


- Na večeři jsme se vrátili do Creative city, kde jsem si pochutnala na salátu s avokádem a kozím sýrem. Původní plán byl jít po večeři někam do hospody/baru (když jsem měla ty narozeniny)   ale opět jsem byla tak moc moc unavená, že jsem se zase odpotácela do postele a byla jsem ráda, že jsem ráda.
Můj narozeninový den byl opravdu excelentní a už jsem nepotřebovala slavit někde v báru. Návštěva Tallinnu (a místní čokoládovny) pro mě byla dostatečnou a krásnou oslavou.

Další den po snídani jsme zašly s Iméne do místního supermarketu na menší nákup: přivezla jsem si do Finska nějaké sýry a čokolády, protože byly v Estonsku neskutečně o moc levnější. A taky jsem koupila dvě lahve vína, aby se neřeklo. :) I když mě ten alkohol nechával totálně chladnou - čokoládičky mě braly víc.
V deset dopoledne jsem zbytek naší výpravy opustila a vydala se sama do přístavu na trajekt a poté v Helsinkách na autobus do Kuopia. Oni totiž zůstávali ještě o pár hodin déle a jeli domů opět nočním autobusem. Mně jedna noční cesta bohatě stačila a tak jsem byla ráda, že jsem byla v deset večer v Kuopiu.
Dva dny v hlavním městě Estonska byly excelentní - ještě dodám, že nám přálo počasí a měli jsme celý víkend sluníčko. Tallinn je nádherné historické město. Všem jeho návštěvu vřele doporučuji. Nemohla jsem své narozeniny strávit lépe!


Musím však na závěr říct, že jsem si v Tallinnu připadala trochu více "doma" než ve Finsku, protože mi historické centrum a křivolaké uličky trochu připomínaly Prahu.

2 komentáře:

  1. Opožděně ale přece, všechno nejlepší :) Děkuju za virtuální výlet do Talinu. Já jsem tam sama nikdy nebyla, ale podle tvého povídání, vypadá fakt nádherně a ta čokoládovna - ááá, to by byl asi první cíl mé cesty :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za přání! A v čokoládovně jsem byla ve skutečnosti dvakrát (když jsem měla ty narozky, že...) :)

      Vymazat

Za každý komentář Vám moc děkuji!