pondělí 1. září 2014

Po roce opět Roháče

Roháče neboli Západní Tatry jsem si velice oblíbila. Poprvé jsem je navštívila jako patnáctiletá se školou, podruhé to bylo vloni (o čemž pěji ódy zde), no a do třetice jsem se do Roháčů vydala tyto prázdniny se svým tatínkem, bratříčkem a sestřenicí.
Jelikož jsem celý výlet zpunktovala, bylo také na mně, abych vymyslela nějaký pestrý program. Původně jsem zamýšlela túra na Baníkov, nejvyšší horu Roháčů, ale vzhledem k tomu, že je tato túra považována za jednu z nejnebezpečnějších na celém Slovensku a polovině naší posádky bylo teprve třináct let, jsem od toho nakonec opustila.

První den naší čtyřdenní dovolené jsme začali zlehoučka - patnáctikilometrovou túrou na Roháčské plesa a vodopád. Já jsem tento výšlap absolvovala už vloni - věděla jsem tedy, že je moc hezký, a tak mi vůbec nevadilo si ho zopakovat.

Šli jsme od chaty Zverovka po silnici k bývalé Tatliakově chatě a odtamtud už terénem k oněm jezerům. Od jezer jsme pokračovali k roháčskému vodopádu a pak jsme sestoupali zase ke Zverovce. Jak už jsem psala výše, túra měla 15 kilometrů a nastoupali jsme asi 750 výškových metrů. Večer jsme se jeli vykoupat na termální koupaliště do nedaleké Oravice, kde jsme v šestatřicetistupňové vodě zregenerovali tělo na další den.
Druhý den jsem totiž naplánovala o poznání náročnější program - ve vesničce Zuberec nechat auto, vystoupat odtud na Sivý vrch(1805 m.n.m), Brestovou(1934m.n.m.) a poté sestoupit dolů k chatě Zverovka a odtud se svézt autobusem zpátky do Zuberce. Vycházeli jsme poměrně časně ráno a autobus nám jel v půl páté odpoledne, takže nebylo pochyb, že bychom ho nestihli. (Trasa měřila 18 kilometrů, nastoupalo se při ní více než 1400 metrů.)
Ale ouha! S první překážkou jsme se setkali asi na šestém kilometru, když jsme potkali ceduli, že cesta dál je uzavřená, nebezpečná a pro turisty nepřístupná, protože se zde ve velkém kácí stromy. Jelikož jsme neměli žádný plán B a vracet se šest kilometrů zpátky se nám nechtělo, rozhodli jsme se, že i přes zákaz tuto cestu zkusíme.    
 Museli jsme se brodit docela drsným bahnem a přeskočit pár pokácených stromů, ale zanedlouho už jsme se zase dostali na normální cestu. Byla velmi strmá a kamenitá, ale když jsme vystoupali do větší nadmořské výšky, naskytly se nám krásné výhledy.
 Během cesty nás také čekaly dva řetězy a nějaké to šplhání po skalách. Mně se to moc líbilo, ale pro třináctiletého bráchu se sestřenkou to bylo docela nebezpečné. Zvládli to však bravurně.:)
Čas jsme ale bohužel moc neodhadli - ke Zverovce jsme dorazili až skoro v pět hodin, když už byl náš autobus odjetý. Žádný další samozřejmě nejel. Když Péťa s Kačkou zjistili, že by měli šlapat ještě 10 kilometrů do Zuberce, kde jsme měli auto, šly na ně mdloby, a tak taťka stopnul nějaké náhodné lidi, ti ho do Zuberce odvezli a my mezitím počkali v hospůdce, než si pro nás přijel. Musím říct, že i já jsem za to byla vděčná - ačkoliv jsou mé nohy poměrně trénované, tentokrát i mně pěkně bolely :)  



Třetí den jsme pojali už trochu více odpočinkově, a to návštěvou Bešeňové, což je vesnička, ve které se nachází aquapark Gino paradise. V aquaparku jsou tobogány, různé vodní atrakce a horké bazény s rezavou vodou, která dosahuje teploty až 40°C. Ačkoliv jsem jinak velmi tobogánový a blbnoucí člověk, tentokrát jsem byla na tobogánu za celý den jen 2x a místo toho jsem se celou dobu válela v horké vodě. Když jsme byli k večeru dostatečně vykoupaní a odpočatí, přesunuli jsme se do vesničky Strečno, kde se nachází stejnojmenný hrad. Ještě tentýž večer jsme se k němu šli projít a poté jsme po dobré večeři a pár vtípcích o Ivetce Bartošové zalehli do peřin.


Poslední den ráno jsme se vydali na šestikilometrovou procházku ke staré zřícenině hradu Strečno. Ve vesničce se totiž nacházely hrady dva - starý a nový. Zatímco ten "nový" je veřejně přístupný a konají se zde dokonce i prohlídky, ten starý je v lese a je to spíše taková zřícenina. Nicméně i ta rozhodně stojí za vidění. 
Po procházce jsme se svezli na tzv. pltích - to jsou vory, ve kterých se dříve vozilo po řece dřevo a nyní se v nich vozí turisté. Plavba po řece Váh trvala asi hodinku a celou dobu jí "pltník" komentoval a prokládal různými zajímavostmi o okolí, pověstmi a dalšími historkami. Jízda na vorech se mi moc líbila a místy to jelo i velmi rychle - jediné mínus bylo, že trochu pršelo a byla mi pěkná zima. 

Po projížďce jsme se už vypravili směrem k domovu. Celé čtyři dny byly maximálně vydařené,s krásným počasím jako bonus.
Kdo mě však zná, tomu možná bude připadat divné, že jsem se v celém článku ani jednou nezmínila o jídle - vždyť gurmánské zážitky přece neodmyslitelně patří ke každé mojí cestě, ať už cestuji kamkoliv!
Zmínku o jídle jsem si totiž nechala na konec. Při cestě na Slovensko nesmím nikdy zapomenout na slovenské mléčné výrobky a hlavně na bryndzové halušky. Letos jsem se téměř pasovala na haluškovou královnu - za čtyři dny jsem je totiž měla 3x. (a kdybych bývala jeden den nedostala ukrutnou chuť na zapečenou brokolici se sýrem, mohlo být mé haluškové skóre 4/4) 
Poprvé na chatě Šindlovec, pěkně se škvarkami.
Podruhé v aquaparku v Bešeňové s klobáskou.
Potřetí cestou domů, v kolibě v Rožnově pod Radhoštěm, což už sice nebylo na Slovensku, ale paradoxně je tu měli úplně nejlepší.
Kromě bryndzových halušek jsem ochutnala místní máslo (které snad bylo úplně nejlepší!), korbáčky, oštěpky a ovčí jogurt.A všechno bylo naprosto dokonalé!


Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý komentář Vám moc děkuji!