pondělí 21. září 2015

Poznáváme Bosnu a Hercegovinu, díl 2. -> Města a gurmánské zážitky

V minulém článku o dovolené v Bosně a Hercegovině jsem se zaměřila na přírodní krásy. Dnes vám povím něco o bosenských městech a o našich gurmánských zážitcích. :)

Úplně první město, které jsme po překročení chorvatsko-bosenských hranic navštívili a kde jsme strávili první noc, byla Banja Luka.
Banja Luka je druhé největší město Bosny a Hercegoviny, žije zde zhruba 200 000 obyvatel. Město je obehnáno středověkými hradbami a uvnitř se nachází několik kostelů a mešit. Nás však při prohlídce Banja Luky zaujalo ještě něco jiného: obrovské množství kaváren, barů a restaurací. Řekla bych, že absolutně neúměrné množství  v poměru k počtu obyvatel. Během týdne jsem se však přesvědčila, že enormní množství kaváren není jen záležitostí Banja Lunky, nýbrž celé země.
Banja Luku jsme si prošli během odpoledne - úplně to stačilo. Není to vyloženě ošklivé město, ale pokud Banja Luku při návštěvě Bosny a Hercegoviny vynecháte, nic se nestane. :)


Další, o poznání hezčí město, které jsme navštívili, bylo Jajce. Jajce = bosensky vejce:)
Přestože je Jajce docela malé městečko, je zde velmi mnoho věcí k vidění: veliký vodopád, katakomby, hrad nad městem... Jajce bylo v minulých letech dokonce kandidátem na UNESCO a řekla bych, že právem.
V Jajce a jeho okolí jsme strávili jeden krásný den a noc. Bylo to tu opravdu moc příjemné a neustále bylo na co koukat.

Spali jsme v kempu vzdáleném asi pět kilometrů od města. (Camping Plivsko jezero - kemp stojí pár korun a je moc hezký, můžu ho jenom doporučit! Navíc je to z kempu do města pěkná procházka)




V Jajce jsme také měli první bosenský gurmánský zážitek. (Den předtím jsme statečně dojídali buchty a řízky od našich maminek:)) Bosenský talíř se dvěma druhy masa a dalšími dobrotami byl vynikající. Jediné, co mě štvalo, byly hranolky, které nemám ráda a které tu člověk dostal téměř ke každému jídlu. 


Třetí město, které jsme v Bosně a Hercegovině navštívili, byl Mostar. Mostar je takřka jediné místo v této zemi, kam již bohužel začíná proudit masový cestovní ruch. 
Jedná se o nevelké město, které je rozdělené známým mostem: most, potažmo řeka Neretva dělí město na muslimskou a křesťanskou část.


Tento most je největší atraktivitou celého Mostaru, možná dokonce celé země. 
Do Mostaru jsme dorazili pozdě večer, a tak jsme šli po ubytování v hotelu ihned spát a na prohlídku města se vydali až druhý den ráno. 
Kolem osmé hodiny ranní jsme již byli v centru města, které se teprve začínalo probouzet. Všudypřítomné kavárny už ale  byly otevřené, a tak jsme do jedné z nich zasedli na snídani, při které jsme ochutnali hned několik bosenských specialit: kávu připravovanou v džezvě (ta mi vůbec nechutnala - chuť mi kazil lógr a ten já v kávě prostě nesnesu), baklavu (přeslazený ale výborný medovo-oříškový dezert) a burek (teplé pečivo plněné masem, sýrem a nebo špenátem).



Jedna věc byla lepší než druhá a my jsme se náležitě nacpali! Alespoň jsme měli dost sil na chození po mostarských uličkách:)
Mostar se mi moc líbil, ale přiznám se, že jsem od něj čekala trochu víc. Představovala jsem si, že zde bude vidět výraznější rozdíl mezi křesťanským a muslimským břehem řeky a to bohužel nebyl ani trochu. Oba břehy byly zaplavené stejnými obchůdky se suvenýry a blbostmi pro turisty, škoda.

Na závěr musím ještě zmínit dva velké gurmánské zážitky: grilované chobotnice a pstruhy. Obě jídla jsem ochutnala v né moc pěkných restauracích (jsem naučená z Asie, že ošuntělá restaurace je obvykle známkou největšího gurmánského zážitku) a obě jídla byla výborná. Až na ty hranolky opět...

Bosenská kuchyně je plná masa, ryb, mořských plodů, ovoce a zeleniny. Moc mi zde chutnalo a každý den jsem se těšila, co nového zase ochutnáme. (Jak jinak:)) Jen vegetariáni to budou mít v Bosně a Hercegovině poměrně těžké - masa se zde konzumuje opravdu hodně.



To je konec mého povídání o dovolené v Bosně a Hercegovině. Jak už jsem zmínila, byla to opravdu parádní dovolená. Zkombinovali jsme vysokohorské túry, města, památky, koupání i zábavu. Ani chvíli jsme se nenudili. :) 
Na závěr musím říct, že tato dovolená vyšla na velmi málo peněz. Asi tak třikrát méně, než kdybychom letěli někam k moři. 
Bosna a Hercegovina je krásná země s obrovským potenciálem, o kterém však málokdo ví. 
Takže jeďte do Bosny co nejdříve, dokud ještě není přeplněná turisty! 

P.S: pokud bych vás na tuto zemi opravdu nalákala a chtěli byste se tam vydat, neváhejte mě kontaktovat - ráda vám poradím tipy na ubytování, popř. pošlu náš přesný itinerář :)

4 komentáře:

  1. Všude maso :) Ale vypadá to moc pěkně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo..jak jsme psala výše, v Bosně by to měl vegetarián hodně těžký:))

      Vymazat
  2. Vypada to pekne.
    http://style-and-smile15.blogspot.co.uk

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Veru,
    myslíš, že by si mi mohla o Bosně napsat více? Jak jste ji procestovali, tipy na ta ubytka, a třeba i ten itinerář? Ráda bych Bosnu navštívila s přítelem. Děkuji moc.
    xchylikovaj@seznam.cz

    OdpovědětVymazat

Za každý komentář Vám moc děkuji!